5/22/2015

как применить дидактику в фотографии // language didactics vs. photography

Сегодня закончилась первая неделя моего онлайн курса по фотографии. Его ведет Джасмин Стар, шикарная женщина из Калифорнии, которая специализируется на свадебной фотографии. На её портретах все романтичные, расслабленные, веселые, чудесные, лёгкие. На ютьюбе много ее обучающих видео, у нее отличный блог, в котором я всё время читаю советы на разные околофотографические темы.

Today was the last day of the first week in my online photography class. Jasmine Star is a great wedding photographer from California, and with her photographs she shows how beautiful, romantic, relaxed people are. I love the feeling I get while looking at her airy portraits: her clients are in love, happy, open, funny. There are many of her tutorials on youtube, so that one can find answers to their questions about posing, communication, light, attitude etc. She is great and very inspiring.




Вот что было на сегодняшнем уроке:

проводить предварительную работу: осмотреть местность заранее, составить приблизительный план действий и фотографий, которые хочешь получить в результате
занимать клиента, то есть предлагать ему какое-то действие
позволить себе вести себя расслабленно и иногда смешно и тем самым показать клиенту, что он тоже может вести себя расслабленно и смешно
контролировать ситуацию, но при этом давать свободу действий клиенту в рамках заданной тобой ситуации
брать на себя ответственность за то, какие получаются фотографии и снимать ответственность за них с клиента
дать понять клиенту, что ты веришь в него
проводить съемку так, чтобы клиент уходил с нее с чувством, что он может больше, чем раньше
при подготовке формулировать заранее свои пожелания и команды
вытащить наружу своего экстраверта и не позволять себе замыкаться в себе во время работы

 Here are some things I learned today:

- you need to scope the location, make a previsualization and some kind of a plan or list of the pictures you would like to get
- think of the instructions you are going to give to your clients bacause if you think about it in advance, it will be easier to say when you need it
- give the client something to do, an action, so that the pictures look natural and not stiff
- relax and by doing so let your client relax, also show that you can be silly and funny, and this lets your client know, that they can do / are allowed to do the same
- control the situation, but let the client choose between some offered options
- be confident and take the responsibility for the shooing, and by doing this let your clients know, that they can just relax and don’t need to think that they are responsible for the pictures
- let them know, that you think, they are great, beautiful and funny
- shoot the pictures in the way, that lets your clients understand, that they are better and capable of more, than they thought they are
- be confident (or look confident) and don’t let your inner introvert take the leading part



Почему я об этом не думала раньше? Я ведь все это знаю из курсов методики и дидактики! Все эти тезисы и слушала и говорила на семинарах по повышению квалификации для преподавателей. Формулируй задания заранее. Планируй урок. Покажи студенту, что он молодец и может еще больше. Расслабься и позволь себе вести себя глупо. Покажи студенту, что он тоже может быть расслабленным. Покажи, что ты задаешь тон, но оставь при этом выбор между различными решениями. Я все это знала раньше!

Важный совет, который J* дала на одном из прошлых уроков: выбери свой стиль и придерживайся его. Не пытайся делать то, что делают другие, если это не твой стиль. Это тоже я знаю из методики: если один стиль преподавания, который подходит коллеге, не подходит тебе, не пытайся сделать урок в этом стиле. Делай так, как подходит тебе.

So it’s actually so easy and familiar to me! I have heard these statements during my studying time at the university and in many of the teaching trainings during my teaching time. Think and write down the directions for you student: what do you want them to do? Write a plan of your lesson. Make the student understand, that they are capable of being and doing better and knowing more. Take their stress and anxiety from them by giving them directions and letting them know, that they do a great job. Relax and be funny or even silly, so that they know, that they are also allowed to be it. Take the control on the situation, but let the students decide between the offered options. I have been knowing it all the time, ha!

The next important piece of advise, that Jasmine gave in one of the previous lessons, is that a photographer should stand by his or her own style and not try to be as the other ones are. This is a statement I also know from teaching: if a teaching style suits you, stand by it. Don’t blame yourself if a teaching style, that a coworker has, doesn’t fit you. Do as you are comfortable to do.




Это такое смешное чувство, что я уже это знала, но не догадалась это применить в фотографии. Конечно,  даже если я это знаю, это не означает, что я сразу же сегодня смогу все использовать, но со временем мне наверняка станет гораздо легче вести себя расслабленно, расслаблять клиентов, говорить более уверенно.

Для сегодняшней съемки я довольно точно знаю план, куда мы пойдем, и что я хочу получить в итоге. Я написала девочке емейл, в котором рассказала, куда и откуда мы будем двигаться, и в каком стиле это, скорее всего, получится. Сейчас я еще раз пройдусь по списку тезисов и доделаю подготовку.

Я думаю, это может быть новым шагом и новой ступенью.

It is really a funny feeling, that I have been knowing it for so long, but never thought that the same would work in the photography process. I understand, that knowing it doesn’t mean that I can do it, but I am sure, that these statements and goals will work for me sooner or later (sooner!).

Considering the shooting I am up for today: I have a plan, I have scoped the area, previsualization is also pretty done. I still will read the statements once again and make some thoughts on them.

This online course is a nice new step for me, that I am very happy about.

No comments:

Post a Comment